#Gamechanger

Haderslev FK styrker indsatsen for mangfoldighed

Vi vil være med til at gøre en forskel for alle, der ikke føler sig inkluderet i vores fællesskab. Derfor er vi en del af Gamechanger-projektet.

Alle skal være velkomne i klubber og foreninger - uanset seksuel orientering eller køn.

Det er baggrunden for Haderslev FKs involvering i projektet Gamechanger – et landsdækkende initiativ med Kulturministeriet, DIF, DGI og DBU i ryggen, som skal give foreninger værktøjer til at arbejde med inklusion og mangfoldighed.

I 2020 udkom en rapport fra Kulturministeriet, der viste følgende:

• Hver femte LGBTI+ person i idrætten føler sig ikke inkluderet i det sociale fællesskab
  • Mere end hver fjerde af respondenterne har oplevet nedsættende ord og fordomme rettet imod dem selv
  • To tredjedele af respondenterne, der dyrker sport i en idrætsforening, har oplevet nedsættende sprogbrug om LGBTI+ personer.

Vi håber, at vores initiativ ikke blot vil gøre en forskel i vores egen klub, men at den også kan inspirere andre klubber og organisationer til at tage fat på en kulturændring, der styrker trivslen og lysten til at være en del af idrætslivet hos dem, der føler sig udenfor.

Yderligere information: